🪐 Vervals papieren. Leer sloten openbreken.
Volgens mijn favoriete filmmaker Werner Herzorg hoef je maar twee dingen te kunnen als filmmaker:
- Papieren vervalsen
- Sloten openbreken
Om met het eerste te beginnen.
Stempel namaken
Werner wordt gek van de menselijke neiging om alles te bureaucratiseren.
Het maakte niet uit of hij in de jungle filmde of in Duitsland. Op Antartica of in de grote oceaan.
Instanties willen stempels en handtekeningen. De bureaucratische molen stopt nooit.
Als je daar als filmmaker in meegaat, kom je nooit aan filmen toe.
Daarom: vervals papieren en ga filmen.
Door bijvoorbeeld altijd een typemachine én een muntstuk mee te nemen. Het muntstuk leg je onder het papier en dan met een potlood of pen kras je eroverheen.
Net zoals je de ‘taal’ van die formulieren moet bestuderen om die na te maken op je typemachine.
Sloten openbreken
Volgens Werner weet je nooit of je wel een bed hebt ’s nachts als je filmt in de jungle.
Daarom.
Leer hoe je een slot moet openbreken, zodat je in iemands bed kan slapen.
Maar het is ook handig op andere momenten.
Zoals toen hij in Amerika een shot wilde maken van een gebouw en een trucker zo zijn wagen voor de camera parkeerde.
‘Kan je de wagen ergens anders parkeren?’ vroeg Werner.
‘Nee,’ zei de trucker en stapte uit en ging uitgebreid lunchen.
Werner brak zijn slot open, zette de wagen een stukje verder, filmde het shot en zette daarna de truck weer terug.
(droog)
Hij heeft wel meer opmerkelijke adviezen.
Nog meer filmtips
- Het is oké om een avondje in de gevangenis door te brengen, omdat je ergens een fantastisch filmshot hebt gemaakt.
- Houd je zorgen en wanhoop privé.
- Blijf altijd nieuwe kennis opdoen van muziek en literatuur.
- Er is nooit een excuus om een film niet af te maken.
- Preek niet tegen dovemansoren.
- Wees trots als je van een filmschool bent afgetrapt.
- Neem nooit een omweg om ergens te komen.
- Wees niet bang om afgewezen te worden.
- Neem wraak als het nodig is.
Ja. Dat lees je goed.
Wraak.
Criminele energie
Hij moedigt aan om op een creatieve manier wraak te nemen op de mensen die tussen jou en je kunstwerk in gaan staan.
Dat is namelijk de energie die je nodig hebt als filmmaker. Criminele energie. Niet de gebaande paden volgen. Niet in drie-akte-structuren denken. Geen toestemming vragen. Niet je aanpassen om wat subsidie te krijgen.
De beste manier is als een guerrillakunstenaar te werk gaan.
Soms hoort daar wraak bij.
Zijn favoriete wraakmethode is een chemisch luchtje in de auto van iemand spuiten. Een luchtje dat twee jaar blijft hangen, zodat die persoon er nooit meer in kan rijden.
Ik heb al zijn tips gelezen in het vuistdikke (maar zeer vermakelijke boek) Werner Herzog, a guide for the perplexed.
Het zijn uitgetikte gesprekken die filmmaker Paul Cronin met Werner heeft gehad over zijn filmwerk en leven.
Het boek is echt smullen. Werner is beter in uitleggen en praten tegen iemand, dan zelf zijn visie opschrijven, zoals in zijn memoires.
Ook al zal hij het hier niet mee eens zijn.
In een interview in de Volkskrant in november zei hij dat hij een betere schrijver is dan filmmaker (dat is hij niet). En dat zijn schrijfwerk langer zal bestaan dan zijn films (dat gaat echt niet gebeuren).
Maar misschien is het een vorm van ironie van Werner.
Hij is tenslotte een enorme ontregelaar.
Liefs,
Tomson
PS
Hier in een Amerikaanse talkshow vertelt 'ie ook in het kort dat je alleen sloten hoeft open te breken en documenten hoeft te vervalsen.
PPS
Ik herhaal het nog een keer.
- Op Netflix staat Into the Inferno van Werner Herzog. Schitterende docu over beschavingen rondom vulkanen.
- Op Apple tv staat Fireball. Over de cultus rondom meteorietinslagen (erg interessant).
- Er is ook een docu gemaakt over zijn leven en zijn werk. Radical dreamer. Die kan je huren bij Eye. Dit is de trailer.